Ohjeita

Tästä osiosta löydät seuraavat valokuidun käyttöön liittyvät ohjeet.

  1. Kuitupäätelaitteet
  2. TV-boksin ohje
  3. WLANin käyttöohjeet
  4. Reklamaatio-ohje ja vahinkoilmoituskaavake
  5. Tietoa laskutuksesta

Valokuituliittymän hankkimiseen liittyvät kysymykset ja vastaukset löydät UKK-osiosta.

 

1. Päätelaitteet ja reitittimet

Jos olet tilannut päätelaitteesi Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy:ltä, käytössäsi on joko DZS 2425A1, TP-Link Archer C7 tai CTS FWR5 - 3105.

  1. DZS 2425A1
  2. Genesis Pure ED500
  3. TP-Link Archer C7 -käyttöohje (pdf)
  4. CTS FWR5 - 3105
     

2. TV-boksin käyttöohje

TV-boksin käyttäminen on mahdollista, mikäli käytössäsi MeidänKuitu-valokuituyhteys ja olet hankkinut kuukausiveloituksellisen TV-lisäpalvelun. Huomioi, että TV-boksin ja kuitupäätelaitteen tulee olla kytkettynä televisioon kaapelilla, jotta palvelu toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Voit hallita palvelusi sisältöä ja tallenteita kätevästi boksin kauko-ohjaimella, älypuhelimen TV-sovelluksella tai Windows PC-selaimella. Tarjolla on myös runsain määrin kanavapaketteja, joiden tilaaminen onnistuu helposti boksin käyttöliittymästä. Kun tilaat tai lopetat kanavapakettitilauksia, saat niistä reaaliaikaisen vahvistusviestin sähköpostiisi. Vuokrattuasi elokuvan voit katsoa sen 48 tunnin aikana, niin monta kertaa kuin haluat. Lisää urheilua, elokuvia ja viihdettä saat tilaamalla erilaisia maksukanavapaketteja. C More Play leffa- ja sarjakirjastosta (veloitukseton lisäpalvelu C More -kanavapaketeissa) löydät muuten runsaasti sisältöä myös ilman veloitusta.

Voit tilata tai perua verkkotallennusominaisuuden boksin tai käyttöliittymän kautta milloin tahansa niin halutessasi. Minimitilausaika on yksi täysi kalenterikuukausi. TV-palvelut on maksullisia lisäpalveluita ja ne ovat voimassa toistaiseksi. Mikäli olet hankkinut TV-boksin osamaksulla, veloitamme viimeisellä laskulla loput boksin hinnasta.

TV-palvelun käyttöohjeet (pdf)

Ohjeet ARRIS TV-boxin käyttöönottoon (pdf)
 

3. WLANin käyttöohjeet

Tästä ohjeesta löydät apua langattoman lähiverkon (yleisesti käytetään myös nimitystä WLAN tai WiFi) käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin: Vinkit WLANin käyttöön (pdf).
 

4. Reklamaatio-ohje ja vahinkoilmoituslomake

Kaivuutyöt tontilla pyritään tekemään aina niin, että tontille aiheutuva haitta on mahdollisimman pieni. Sopimus- ja tilausehtojemme mukaan Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy:n urakoitsija siistii ja tasoittaa kaivuujäljet konetyönä. Lopullisista vihertöistä vastaa tontin omistaja. Esimerkiksi uuden nurmikon kylväminen kaivuujäljelle kuuluu liittymän tilaajalle. Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy ei vastaa tontilla asennuksesta mahdollisesti aiheutuvista vahingoista istutuksille, pihateille, nurmikolle tai maassa jo oleville johdoille, putkille tai muulle vastaavalle omaisuudelle.

Mikäli mielestänne kaivuutöistä aiheutunut haitta on suurempi kuin ehdoissa on mainittu, pyydämme tekemään asiasta vahinkoilmoituksen. Vahinkoilmoitukseen tulee liittää kuvat vahingosta. Lataa vahinkoilmoituskaavake (doc)

Vahinkoilmoituksen palautus: valokuitu@oss.fi tai MeidänKuitu, Voimatie 2, 90440 Kempele. Vahinkoilmoituksen käsittelyaika on noin 14 vuorokautta.
 

5. Tietoa laskutuksesta

Laskutus alkaa, kun valokuituliittymä on kytketty käyttöön. Toimitamme ensimmäisen laskun paperisena asiakkaan postiosoitteeseen. Suosittelemme E-laskun käyttöönottoa. Ohjeet E-laskun käyttöönottoon tulevat ensimmäisen laskun yhteydessä, sen jälkeen paperilasku on maksullinen (2,90€/lasku).

Mistä lasku koostuu?

Liittymismaksu: Liittymismaksu maksetaan kertamaksuna yhdessä erässä, kun asennus on tehty.

Päätelaite: Jos olet tilannut kuitupäätelaitteen, se laskutetaan valitsemasi maksutavan mukaan, kun asennus on tehty. Jos maksutapasi on kuukausimaksu, ensimmäinen erä tulee maksuun asennuksen jälkeen.

Kuukausimaksu: Liittymäsi kuukausimaksu määräytyy liittymänopeutesi mukaan ja se laskutetaan kerran kuukaudessa. Laskutus alkaa, kun liittymä on otettu käyttöön.

Huom! Jos otat valokuituliittymäsi käyttöön myöhemmin, liittymämaksu ja joko päätelaitteen kertamaksu tai kuukausierä (24 kk ajan) tulevat kuitenkin maksettaviksi heti asennuksen jälkeen.

Esimerkki: Jos otat liittymän käyttöösi heti asennuksen jälkeen ja olet valinnut päätelaitteen maksutavaksi kertamaksu, ensimmäisellä laskullasi laskutetaan:

  • liittymismaksu
  • kuitupäätelaite
  • kuukausimaksu niiltä päiviltä, kun valokuitu on ollut käytössä asennuskuukautena.

Kun liittymismaksu ja kuitupäätelaite on maksettu, maksat jatkossa vain liittymän kuukausimaksun.

Mikä on laskutusväli?
Laskutusväli on 1kk.

Haluan, että työnantajani maksaa kk-laskun, onnistuuko tämä?
Tämä onnistuu, ilmoitat vain asiakaspalveluun työnantajasi laskutustiedot. Voit tehdä ilmoituksen puhelimitse tai sähköpostilla osoitteeseen valokuitu@oss.fi

Miten siirryn E-laskuun?
E-laskun otat käyttöön omassa verkkopankissasi. Valitse toimittajaksi MeidänKuitu ja E-lasku toimitetaan automaattisesti verkkopankkiisi, josta voit maksaa laskun missä ja milloin tahansa. Paperilaskutuslisä on 2,90e/lasku.

En pysty maksamaan laskua eräpäivänä, miten toimin?
Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai sähköpostilla valokuitu@oss.fi hyvissä ajoin ennen eräpäivää, niin teemme maksusuunnitelman.

Tilaa valokuitu jo tänään!

TV-palvelun hinnasto & ohjeet

Oulun Seudun Sähkö 100 vuotta

Tutustu 100-vuotisjuhlasivustoon