Usein kysyttyä valokuidusta

Mikä on valokuitu?

Valokuitu on erittäin ohut, lasista valmistettu johdin, jota pitkin signaali siirtyy valon (laser/led) muodossa. Valokuitu on ominaisuuksiltaan ja tiedonsiirtokyvyltään ylivoimainen kuparikaapeleihin sekä langattomiin yhteyksiin verrattuna. Sen tärkeimpiä etuja ovat luotettavuus, rajaton kapasiteetti ja valmius myös tulevaisuuden sähköisten palvelujen turvalliseen käyttöön. Valokuitu on ainoa luotettava, pitkän aikavälin tietoliikenneyhteys, joka riittää kattamaan myös tulevaiduuden tietoliikennetarpeet. Kuituliittymä nostaa kiinteistösi arvoa. Etätyö, valvonta ja erilaisten etäjärjestelmien hyödyntäminen, kuten kiinteistöautomaatio sekä turvaratkaisut ovat mahdollisia valokuidun avulla. Valokuitu korvaa nykyiset internetliittymäsi eli niitä ei enää tarvita.

Miksi ottaisin valokuituliittymän, jos käytössäni on jo toimiva langaton yhteys?

Valokuitu on sijoitus tulevaisuuteen: se on nopein ja varmin tiedonsiirtomuoto. Liittymäsopimusten tekeminen edullisella ennakkohinnalla on kannattava sijoitus. Liittymän ennakkohinta on vain murto-osa todellisista rakentamisen kustannuksista! Valokuitu on ainoa tietoliikenneyhteys, joka mahdollistaa nopeat ja luotettavat yhteydet. Mokkulat ovat epävarmoja, koska niiden tarjoama kaista on aina jaettu muiden käyttäjien kesken, mikä tekee niistä todellisuudessa varsin hitaita. Olipa kyseessä 4G- tai 5G-kaista, se on aina jaettu ja signaalin kantomatka on rajallinen.

Päätelaite ja reititin vai molemmat?

Toimiakseen valokuitu tarvitsee kuitupäätelaitteen. MeidänKuitu-valokuituliittymän hintaan sisältyy päätelaite. Päätelaitteessa ei ole langatonta ominaisuutta. Verkon langatonta jakamista varten tarvitset reitittimen, jonka saat kätevästi kauttamme valokuituliittymäsi tilauksen yhteydessä. Kun hankit reitittimen kauttamme liittymätilauksen yhteydessä, asennamme sen käyttövalmiiksi ja opastamme laitteen käytössä.

Aiemmin rakennetuilla valokuitualueillamme on ollut käytössä myös malleja, joissa on samassa laitteessa sekä päätelaite että reititin. Seuraamme aktiivisesti tekniikan kehitystä ja pyrimme aina valitsemaan rakennettaville aluille parhaiten sopivan ja uusinta mahdollista teknologiaa edustavan vaihtoehdon.

Mistä reititin kannattaa hankkia?

MeidänKuitu-valokuituliittymään kuuluu päätelaite, joka on yhteensopiva useimpien yleisesti käytettävien reitittimien kanssa. Suosittelemme kuitenkin hankkimaan reittimen kauttamme. Näin varmistat toimivimman yhteyden. Kun hankit reitittimen kauttamme liittymätilauksen yhteydessä, asennamme sen käyttövalmiiksi ja opastamme laitteen käytössä.

Miten huolehdin reitittimen tietoturvasta?

Jos olet hankkinut reittimesi meiltä, huolehdimme laitteesi ohjelmistopäivityksistä niin, että tietoturva ja toiminnallisuus pysyvät aina ajan tasalla. Teemme jatkuvaa uhka-arvioita yhteistyössä laitteen valmistajan kanssa, ja päivitämme laitteet aina tarvittaessa.

Huomioithan, että jos olet hankkinut reittimesi kaupasta, vastuu turvallisista asetuksista ja ylläpidosta on kuluttajalla itsellään.

Minulla on määräaikainen sopimus toisen operaattorin kanssa. Voinko tilata pelkän kuituvarauksen ja kuinka se sitten muutetaan toimivaksi liittymäksi?

Liittymä kannattaa tilata sisälle saakka tuotuna jo nyt, mutta kytkeä laajakaistapalvelu käyttöön vasta, kun sopimuksesi on päättynyt toisen operaattorin kanssa. Liittymä on otettava sopimuksen mukaisesti käyttöön 18 kuukauden kuluessa liittymän valmistumisesta. Näin saat hyödynnettyä rakennusajan edullisen hinnoittelun ja liittymä on valmiina käyttöönotettavaksi, mutta sinun ei tarvitse maksaa päällekkäisiä kuukausimaksuja. Valokuidun ennakkotilaus hinta 100 € edellyttää 2 vuoden käyttösopimusta, jonka jälkeen sopimus on toistaiseksi voimassa oleva sopimus (sopimusehdot).

Sopimuksemme nykyisen operaattorin kanssa on päättymässä xx.xx.xxxx, miten menetellä?

Sopimusta voi jatkaa toistaiseksi voimassa olevana, jolloin liittymän irtisanomisaika on tyypillisesti 1–2 viikkoa. Pitkiin määräaikaisiin sopimuksiin ei kannata sitoutua, vaan mikäli nykyinen operaattori ei suostu toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen liittymä kannattaa kilpailuttaa operaattorilla, joka ei edellytä määräaikaisuutta. Mobiililiittymän (”mokkula”) kilpailuttaminen on varsin helppoa. Se vaatii vain toisen operaattorin Sim-kortin vaihtamisen langattomaan reitittimeen.

Olen tehnyt valokuitusopimuksen sivuillanne, mitä tapahtuu seuraavaksi?

Saat meiltä tilausvahvistuksen 3-5 arkipäivän sisällä. Jos näin ei tapahdu, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme valokuitu@oss.fi tai puh. (08) 310 1337. Suunnittelijamme ottaa sinuun yhteyttä hyvissä ajoin ennen kiinteistöhaaran rakentamista ja sopii kanssasi suunnittelykäynnistä. Katsotte suunnittelijan kanssa, miten valokuitu kannattaa tontilla rakentaa ja mihin valokuitupäätelaite asennetaan. Pyrimme huomioimaan istutukset, pihakiveykset ja muut kaapelin reittiin vaikuttava asiat. Valokuitukaapeli vedetään kotiisi sopivinta reittiä niin, että kaivuutöistä koituu mahdollisimman vähän haittaa. Tarkistathan, että antamasi yhteystiedot ovat oikein.

Voinko itse vaikuttaa valokuidun reittiin tontillani?

Reittisuunnitelma käydään läpi kiinteistön omistajan kanssa ennen kaivuutöiden aloittamista tontilla. Halutessasi voit minimoida kuiturakentamisen haittoja tontillasi asentamalla 40 cm syvyyteen läpimitaltaan 50 mm sileäpintaisen muoviputken (esim. sadevesiputki). Suojaputki asennetaan talon reunasta ajotien varteen. Putkenpäät tulee suojata vedenpitäviksi esimerkiksi teippaamalla. Putken molempiin päihin asetetaan merkkikepit tekstillä valokuitu. Hyödynnämme tätä asennuksen yhteydessä, eikä pihapiiriä tarvitse avata erikseen.

Kuka vastaa rakennustöistä tontillani ja mitä minun täytyy tehdä?

Urakoitsija vastaa tontillasi tapahtuvista töistä ja on tätä kautta myös vastuussa niistä. Jos olet tilannut kauttamme myös kuitupäätelaitteen, valokuitu toimitetaan sinulle sisälle asti käyttövalmiiksi asennettuna. Huomioithan kuitenkin, että urakoitsija siistii ja tasoittaa kaivujäljet tontilla konetyönä. Lopullisista vihertöistä vastaa tontin omistaja. Esimerkiksi uuden nurmikon kylväminen kaivujäljelle kuuluu liittymän tilaajalle. Voit halutessasi tilata kauttamme myös nurmetuspalvelun.

Miten valokuituverkon rakentamien etenee?

Rakentaminen alueella alkaa vaiheittain. Ensimmäisenä tehdään teiden ja tieliittymien alitukset ja sen jälkeen rakennetaan runko- ja jakeluverkko. Viimeisenä tehdään tonttiliittymät ja asennetaan valokuitu tilaajan osoittamaan paikkaan kiinteistössä. Hankkeesta riippuen asennuksia voidaan tehdä myös verkonrakentamisen eri vaiheissa. Jos asennukset tehdään ennen kuin valokuituverkon runkoyhteydet ovat toiminnassa, puhutaan kylmäasennuksesta. Kylmäasennuksia tehdään, jotta asiakas saa yhteyden käyttöönsä heti, kun verkko on valmis. Tyypillisesti ensimmäiset yhteydet kytketään käyttöön noin puolen vuoden kuluttua rakentamisen alkamisesta.

Milloin liittymismaksu maksetaan?

Liittymismaksu laskutetaan, kun liittymä on toimitettu palvelusopimuksen mukaisesti. Meillä ei siis ole ennakkomaksuja.

Milloin liittymä pitää viimeistään tilata?

Liittymä kannattaa tilata hyvissä ajoin ennen varsinaisen rakentamistyön alkamista. Verkon suunnittelun kannalta on erittäin tärkeää, että tilaus tehdään mahdollisimman pian. Liittymän hankkimisen ehdoton takaraja on siinä vaiheessa kun alueellasi tehdään liittymien alituksia (valmistelevat työt). 

Voiko laajakaistapalvelua päivittää myöhemmin?

Voit päivittää palvelua tekemällä muutospyynnön Oulun Seudun Sähkön asiakaspalveluun kirjallisena. Palvelumuutos ei vaadi toimenpiteitä asiakkaan kiinteistössä. Muutos tulee voimaan seuraavasta mahdollisesta laskutuskaudesta. Päivitys voi koskea nopeutta tai palvelukokonaisuutta.

Naapuri tilasi liittymän. Voiko liittymän vetää myöhemmin tontilleni naapurin liittymästä?

Ei voi. Jokaiselle liittyjälle varataan tietty kuitumäärä jakokaivosta tai -kaapista. Näitä kaivoja on n. 2-5 km välein. Jälkikäteen liittyminen nostaa merkittävästi liittymiskustannuksia.

Voiko liittymän tilata mökille ja käyttää sitä vain kesäajan?

Liittymän voi tilata mökille eri hintaan, mikäli alueen läheisyydessä on vakituisia tilaajia. Valokuituliittymä on kuitenkin 24 kk määräaikainen sopimus, jolloin kuukausimaksu on 36 €/kk (MeidänKuitu200) tai 54 €/kk (MeidänKuitu1000). Liittymää ei ole mahdollista sulkea ensimmäisen 2 vuoden aikana.

Kaivuri ohitti juuri tonttini, voinko vielä ottaa liittymän?

Pääsääntönä voidaan pitää, että kun kaivuri on kulkenut tontin ohi, ei 100 euron liittymämaksua voida enää taata.

Voinko hyödyntää asunnossani käyttämättömänä olevia valmiita kuitukaapeleita?

Lähtökohtaisesti alueella toimivat operaattorit eivät anna lupaa hyödyntää olemassa olevia kaapeleita. Siksi rakennamme oman verkon. Voimme toki hyödyntää olemassa olevia putkituksia, sillä pääsääntöisesti ne ovat kiinteistön omaisuutta.

Voiko yhden liittymän viedä useampaan rakennukseen tontilla?

Kyllä voi, saman omistajan kiinteistöihin voi rakentaa sisäverkon. Rakennukset voidaan yhdistää toisiinsa sisäverkolla. Sisäverkoksi suosittelemme valokuitua sen sähkönjohtamattomuuden vuoksi.

Saako valokuituliittymään Kaapeli-TV:n?

Kun tilaat kotiisi MeidänKuitu-valokuituyhteyden, voit tilata kauttamme myös kaapeli-TV-palvelun. Kaapeli-TV tuo kotiisi loistavan kuvan- ja äänenlaadun, etkä enää tarvitse säälle altista kattoantennia. Saat monipuolisen kanavavalikoiman ja paljon teräväpiirtokanavia (HDTV). Lisäksi voit hyödyntää kiinteistösi tv-pistokkeet. Lue lisää.

Mikä on TV-palvelu?

TV-palvelu toteutetaan perinteisen antennitekniikan sijasta IPTV-tekniikalla, jossa ohjelmat välitetään televisiovastaanottimiin valokuidun välityksellä. Ulkoantennia TV-lähetysten vastaanottoon ei siis tarvita. MeidänKuitu TV-palvelun uusmyynti on päättynyt 2.1.2023. 

Kuka siistii tienvarret?

Kun valokuidun kaapelointityöt alueella päättyvät, jäävät tienvarret konejäljelle odottamaan jatkokäsittelyä. Yleisten tiealueiden ennallistamisesta nurmetuksineen vastaa tiealueen omistaja. Useimmissa tapauksissa tiealueen ennallistamisesta on sovittu kunnan kanssa. Yksityisteiden ja- maiden osalta asia sovitaan kunkin tiehoitokunnan kanssa erikseen. Huomioithan, että tontilla tapahtuvien kaivutöiden lopullisista vihertöistä puolestaan vastaa tontin omistaja.  

Minulla ei ole tietoa sähköjohdoista, viemäröinneistä tai muista tontilla olevista kaapeleista, miten toimin?

Tonttikartta edesauttaa verkon rakentamista kiinteistöönne, se ei kuitenkaan ole pakollinen. Urakoitsija varmistaa kiinteistön kuitureitin ennen valokuidun rakentamista.

Kuinka syvälle kaapeli kaivetaan?

Valokuitukaapelin suositeltu asennussyvyys on tontilla 0,4 m. Tontin ulkopuolella suositeltu asennussyvyys on 0,7 m.

Tarvitaanko kaapelin kaivamiseen lupa?

Kaivutöiden aloittamiseen tarvitaan aina maanomistajan lupa (yleisillä alueilla luvat myöntää tavallisesti kaupunkien/kuntien tekninen osasto ja tiealueilla ao. ELY-keskus). Kaivulupa.fi-johtoselvityspalvelun avulla vältyt vaurioita maankaivutöissä.
Palvelu on kaivajalle maksuton. Tutustu palveluun täällä.

Pihallani on asfaltti, rikotteko sitä ja kuka vastaa sen korjaamisesta?

Vältämme asfaltin rikkomista kaikin keinoin ja tarkistamme aina olemassa olevat putkitukset ja muut seikat. Mikäli kiinteistön omistajalle arvellaan tässä vaiheessa tulevan ylimääräisiä kuluja, on tilaajalla oikeus peruuttaa tilaus.

Minkä vahvuinen on kiinteistölle tuleva valokuitukaapeli?

Valokuitukaapeli (4 x SML), asennetaan tontille ja on noin pikkusormen vahvuista (0,8 cm).

Pihalleni on ilmestynyt sprayllä maalattuja viivoja, mitä nämä tarkoittavat?

Kyseessä ovat sähkölain edellyttämät olemassa olevien kaapeleiden merkinnät. Merkintöjen tarkoituksena on ehkäistä tahattomia kaapelikatkoja kaivuutöiden yhteydessä.

  • Sininen tarkoittaa sähkökaapelia.
  • Oranssi tarkoittaa tietoliikennekaapelia.
  • Neonvihreä tarkoittaa kaukolämpökaapelia.

Merkinnät eivät siis suoranaisesti liity kiinteistön valokuitukaapelin rakentamiseen.

Voiko valokuituliittymän hankkia taloyhtiöön?

Taloyhtiön yhtiökokous päättää valokuituliittymän hankinnasta. Liittymä viedään taloyhtiön tekniseen tilaan. Taloyhtiöön hankitaan vain yksi liittymä. Taloyhtiöt vastaavat itse mahdollisista sisäverkkokaapeloinneista. Kysy asiakaspalvelustamme taloyhtiöille räätälöityjä ratkaisujamme.

Onko valokuitu herkkä ukkoselle?

Ei ole. Kiinteistökaapelit eivät sisällä metallijohtimia. Runko- ja jakelukaapelit ovat maadoitettuja. Mahdolliset sähkökatkokset vaikuttavat ainoastaan valokuituun kytkettävien laitteiden sähkönsyöttöön ja sitä kautta yhteyden toimintaan. Suosittelemme suojaamaan sähköiset laitteet sähköverkon ja laitteen väliin sijoitettavan ylijännitesuojan avulla, varsinkin maaseudulla.

Asuntoni on myynnissä tai olen myymässä sitä vuoden kuluttua, kannattaako minun ottaa valokuitua?

Kannattaa ehdottomasti hyödyntää 100 € tarjous, sopimuksesi on voimassa niin kauan, kun asut osoitteessa. Mikäli muutat kesken sopimuskauden (2 vuotta), sopimus purkaantuu, eikä sinulle tule tästä ylimääräistä kulua. Kuituyhteys nostaa kiinteistösi arvoa. Uusi asukas voi liittyä kuituverkon asiakkaaksi.

Miten teen reklamaation ja mistä löydän vahinkoilmoituslomakkeen?

Kaivuutyöt tontilla pyritään tekemään aina niin, että tontille aiheutuva haitta on mahdollisimman pieni. Sopimus- ja tilausehtojemme mukaan Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy:n urakoitsija siistii ja tasoittaa kaivuujäljet konetyönä. Lopullisista vihertöistä vastaa tontin omistaja. Esimerkiksi uuden nurmikon kylväminen kaivuujäljelle kuuluu liittymän tilaajalle. Oulun Seudun Sähkö Kuitu Oy ei vastaa tontilla asennuksesta mahdollisesti aiheutuvista vahingoista istutuksille, pihateille, nurmikolle tai maassa jo oleville johdoille, putkille tai muulle vastaavalle omaisuudelle.

Mikäli mielestänne kaivuutöistä aiheutunut haitta on suurempi kuin ehdoissa on mainittu, pyydämme tekemään asiasta vahinkoilmoituksen. Vahinkoilmoitukseen tulee liittää kuvat vahingosta. Lataa vahinkoilmoituskaavake (doc)

Vahinkoilmoituksen palautus: valokuitu@oss.fi tai MeidänKuitu, Voimatie 2, 90440 Kempele. Vahinkoilmoituksen käsittelyaika on noin 14 vuorokautta.
 


Miten laskutus toimii?

Laskutus alkaa, kun valokuituliittymä on kytketty käyttöön. Toimitamme ensimmäisen laskun paperisena asiakkaan postiosoitteeseen. Suosittelemme E-laskun käyttöönottoa. Ohjeet E-laskun käyttöönottoon tulevat ensimmäisen laskun yhteydessä, sen jälkeen paperilasku on maksullinen ja veloitamme siitä palveluhinnastomme mukaisen maksun. 

Mistä lasku koostuu?

Liittymismaksu: Liittymismaksu maksetaan kertamaksuna yhdessä erässä, kun asennus on tehty.

Kuukausimaksu: Liittymäsi kuukausimaksu määräytyy liittymänopeutesi mukaan ja se laskutetaan kerran kuukaudessa. Laskutus alkaa, kun liittymä on otettu käyttöön.

Huom! Jos otat valokuituliittymäsi käyttöön myöhemmin, liittymämaksu ja joko päätelaitteen kertamaksu tai kuukausierä (24 kk ajan) tulevat kuitenkin maksettaviksi heti asennuksen jälkeen.

Esimerkki: Jos otat liittymän käyttöösi heti asennuksen jälkeen ja olet valinnut päätelaitteen maksutavaksi kertamaksu, ensimmäisellä laskullasi laskutetaan:

  • liittymismaksu
  • kuitupäätelaite
  • kuukausimaksu niiltä päiviltä, kun valokuitu on ollut käytössä asennuskuukautena.

Kun liittymismaksu ja kuitupäätelaite on maksettu, maksat jatkossa vain liittymän kuukausimaksun.

Mikä on laskutusväli?
Laskutusväli on 1kk.

Haluan, että työnantajani maksaa kk-laskun, onnistuuko tämä?
Tämä onnistuu, ilmoitat vain asiakaspalveluun työnantajasi laskutustiedot. Voit tehdä ilmoituksen puhelimitse tai sähköpostilla osoitteeseen meidankuitu@oss.fi.

Miten siirryn E-laskuun?
E-laskun otat käyttöön omassa verkkopankissasi. Valitse toimittajaksi MeidänKuitu ja E-lasku toimitetaan automaattisesti verkkopankkiisi, josta voit maksaa laskun missä ja milloin tahansa. Paperilaskusta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen maksun. 

En pysty maksamaan laskua eräpäivänä, miten toimin?
Maksamiseen ja maksuaikaan liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä Ropo Capitalin asiakaspalveluun, josta saat henkilökohtaista neuvontaa ma-pe klo 8–20 ja la klo 10–15 puhelimitse 017 366 7000 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@ropocapital.fi tai chatin kautta osoitteessa ropo-online.fi.

Minne olen yhteydessä, jos minulla on kysyttävää laskun sisällöstä tai haluan päivittää asiakastietojani?
Laskun sisältöön ja asiakastietoihisi liittyvät asiat voit hoitaa MeidänKuidun asiakaspalvelussa ma-pe klo 8–17, puh. 044 7344 344 tai meidankuitu@oss.fi.

 

Tilaa valokuitu jo tänään!

Kaapeli-TV tuo laatua katseluun

Kaapeli-TV tuo kotiisi häiriöttömät televisio- ja radiosisällöt. Tilattavissa kaikilla valokuitualueillamme.

Oulun Seudun Sähkö 100 vuotta

Tutustu 100-vuotisjuhlasivustoon